سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! دل های خاشعان شیفته توست، و راه های راغبانْ به سوی تو، هموار . [امام سجّاد علیه السلام ـ در زیارت امین اللّه ـ]
راه و راهنما، روان شناسی مرد و زن، Psychology of male and female
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مجموعه لینک های آرشیو شده وبلاگ روان شناسی http://farmhand.parsi

مجموعه لینک های آرشیو شده وبلاگ روان شناسی http://farmhand.parsiblog.com/


نگاهی به نیازهای آموزشی- پرورشی کودکان معلول
نگاهی به پرخاشگری نوجوانان
نگاهی به پرخاشگری نوجوانان
کینه توزی, گذشت, دین و سلامتی*
نگاهی به پرخاشگری نوجوانان
بدبینی
وسواس چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟
رشد هیجانی 1
آزمون آدمک ( گودیناف)
فائق آمدن بر عصبانیت وپر خاشگری
«تربیت بدنی شما را سالم و تندرست نگه می دارد»
نقش نماز در شخصیت جوانان4
روان‏شناسی دین و نقش دین در سلامت جسم و روان(1)
پاراسلسوس و تجدید حیات
«تربیت بدنی شما را سالم و تندرست نگه می دارد»



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» محاسن و مکارم اخلاق از منظر بهداشت روانی

محاسن و مکارم اخلاق از منظر بهداشت روانی
بیماری روانی: تاریخچه اولیه*
انسان و میل به جاودانگی
تربیت زیبایی شناختی2
تربیت زیبایی شناختی1
افسردگی در زنان
ضرورت تحول در دولت و وزارت آموزش و پرورش:
تحول در سایر بخش های مرتبط با آموزش و پرورش:
تحول در نظام اداری آموزش و پرورش شامل سازمان و ادارات مناطق :
معلمین و تحول در آموزش و پرورش:
مدیران مدارس و تحول در آموزش و پرورش :
بخش های امور فرهنگی و امور علمی و فن آوری در سیاست های کلی برنام
والدین و تحول در آموزش و پرورش:
فوائد گیاه زنجبیل شامی
فوائد گل بابونه



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» RealPlayer SP 1.0.5 Build 12.0.0.343

RealPlayer SP 1.0.5 Build 12.0.0.343
پنج نکته مهم برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی
اهمیت تربیت خانواده در قرآن و حدیث
System Mechanic 9.5.0.30 Professional
عوامل آرامش روانی زن از دیدگاه قران
DVD-Cloner VII 7.00 Build 991
آیا انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به سادگی انجام می شود؟
فارسی ساز کامل ویندوز
آیا آنفلوآنزای خوکی قابل درمان است؟
آنتی ویروس یو اس بی USB Threat Defender
آپگار
راههای انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی و نشانههای ابتلا به آن
مقابله ای قدرتمند با بد افزارهای سیستم با Torchsoft Malware Defe
چه داروهایی در برابر این بیماری مؤثرند؟
Spyware Cease v6.0.3
Alligator Flash Designer 8.0.4
چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفلوآنزای خوکی محافظت کنم؟
DVD-Cloner VII v7.0.990
چگونه بخوابیم؟




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» دیدار پرشور هزاران نفر از پرستاران، معلمان و کارگران سراسر کشور

دیدار پرشور هزاران نفر از پرستاران، معلمان و کارگران سراسر کشور
دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه
مراسم مشترک دانشآموختگیِ دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری
دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیأت همراه (1388/08/06)
دیدار شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیأت همراه (1388/08/14
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی رحلت حجه الاسلام و المسلمین نج
دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه
پیام رهبر انقلاب به هجدهمین اجلاس سراسری نماز (1388/08/12)
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت شاعر متعهد محمود شاهرخی
دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه
استرس
استرس وتغذیه
عوامل استرس زا و راه هایی برای کاهش آن
چطورکودکانی باهوش تربیت کنیم؟
Folder Lock نرم افزاری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» تغییرات مو و ناخن هنگام بارداری

تغییرات مو و ناخن هنگام بارداری


آیا پرپشت شدن مو هنگام بارداری امری شایع است؟
بسیاری از خانم های باردار متوجه پرپشت شدن موها می شوند. ولی در واقع تعداد موها اضافه نمی شود بلکه کمتر از دوران غیربارداری می ریزد. آنچه رخ میدهد در حقیقت این است که بطور طبیعی همواره 85 تا 95% موهای شما در حال رشد است و 5 تا 15 درصد بقیه در مرحله استراحت قرار دارد. موهای در حال استراحت پس از طی این دوره می ریزند (اغلب هنگام برس کشیدن یا شستن) و به جای آن ها موهای جدید می روید. در خانم ها بطور متوسط روزی 100 تار مو می ریزد.
هنگام بارداری مقادیر زیاد استروژن موجب طولانی شدن دوران رشد مو می شود و بنابراین مقدار کمتری از موها وارد مرحله استراحت می شوند. در نتیـجه تعداد کمتـری از موها می ریزد و آنها پرپشت تر و در عین حال خوش حالت تر به نظر می رسند. (بعد از زایمان سطح استروژن در خون پائین می آید و تعداد بیشتری از موها وارد مرحله استراحت شده سپس می ریزند). بعضی از خانمها متوجه تغییراتی در بافت مو و یا براق شدن آنها نیز می شوند.
البته در تمام خانم ها قبل و بعد از زایمان تغییرات چشمگیری در موها بوجود نمی آید. تغییرات عمده اغلب در خانم هایی دیده میشود که دارای موهای بلند هستند.
آیا افزایش موهای صورت و بدن امری طبیعی است؟
متأسفانه در دوران بارداری ممکن است رشد موهای بدن زیاد شود که احتمالاً به علت افزایش ترشح هورمون هایی است که آندروژن خوانده می شـوند. علاوه بر مـوهای جدیدی که بر صورت می روید ممکن است شما شاهد رویش موهایی در روی پستان ها، شکم و یا پشت نیز باشید. برای رهایی از شر این موها می توانید آن ها را از ریشه بیرون بکشید یا با تیغ و یا موم آنها را از بین ببرید. استفاده از روش هایی که موها را برای همیشه از بین می برد نظیر لیزر و الکترولیز در دوران بارداری خطری ندارد ولی دردناک است و می تواند به ناراحتی شما که به علت بارداری تحمل بعضی شرایط تا حدی برایتان دشوار است، بیفزاید. در اغلب موارد 3 تا 6 هفته پس از تولد نوزاد، این موها از بین می روند.
آیا رشد ناخن ها تسریع می شود؟
بله ولی ممکن است شما متوجه این تغییر نشوید. در بعضی خانم های باردار ناخن ها محکم تر نیز می شوند ولی در بعضی دیگر نرم تر و شکننده تر می شوند. این تغییرات موقتی است و مدتی پس از زایمان به حالت قبل باز می گردد. میتوان با استفاده از دستکش های پلاستیکی هنگام شستن ظروف و نظافت منزل و مصرف کرم های مرطوب کننده، از ناخن ها مراقبت کرد، به خصوص اگر شکننده هستند.
منبع:http://www.ninisite.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» کودک‏آزاری و پیامدهای آن

کودک‏آزاری و پیامدهای آن
چکیده


عنوان تحقیق حاضر «پیامدهای کودک آزاری و نوجوان‏آزاری و ارتباط آن با ویژگی‏های شخصیتی و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی والدین» می‏باشد. نمونه تحقیق شامل 15 کودک و نوجوان آسیب‏دیده از طرف والدینِ آزارگر و 15 والد آزاررسان ـ که به دادگاه اطفال، پزشکی قانونی و مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند ـ به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. جمع‏آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و مشاهده صورت گرفت. روش تحقیق جزو تحقیقات کیفی است که اطلاعات گردآوری شده از این روش به صورت توصیفی گزارش شده‏اند. در این تحقیق، فرضیه مشخصی تدوین نشده است، اما پژوهش با سه سؤال اصلی آغاز و در نهایت، با یک نتیجه‏گیری جامع به پایان می‏رسد. یافته‏های مهم تحقیق حاکی از آن است که کودکان و نوجوانان آزاردیده دچار حالات افسردگی، گوشه‏گیری و خشم پنهان‏شده می‏باشند، در امر تحصیل دچار افت تحصیلی و در دوست‏یابی دچار مشکل‏اند، نسبت به دیگران بی‏اعتماد و به دنبال آن، دچار احساس حقارت و ناکامی هستند و در دوره نوجوانی دچار رفتارهای ضد اجتماعی (بزهکاری)، دزدی، فرار از منزل، اعتیاد و فرار از مدرسه می‏گردند.
از ویژگی‏های شخصیتی بارز بزرگ‏سالانِ آزارگر، ترسو بودن، تعصب بی‏جا به خرج دادن، سوء ظن و بدبینی، داشتن افکار کلیشه‏ای و قالبی و رفتارهای وسواسی می‏باشد. در عین حال، هر چه والدین از سطح تحصیلی پایین‏تر و از نظر شغلی به مشاغل سطح پایین‏تر مشغول باشند، از رفتارهای آزارگرانه بیشتری برخوردارند.

مقدّمه


خانواده کوچک‏ترین نهاد اجتماعی است که با پیوند زن و مرد شکل می‏گیرد. به تدریج کودکان به این جمع کوچک افزوده شده، تحت سرپرستی آنان قرار می‏گیرند. کودک که دارای روحی پاک، و جلوه آغازین کمال بشر است، بارها و بارها مورد بحث و گفت‏وگوی اندیشمندان و مربیان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. به گفته برخی اندیشمندان، به جرئت می‏توان قرن بیست و یکم را «عصر کودکان» نامید؛ از این‏رو، بخش مهمی از منابع مادی و معنوی کشورهایی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب‏تری دست یافته‏اند، صرف توجه به مسائل کودکان و حمایت روانی و جسمی آنان می‏شود. در این زمینه، علاوه بر افزایش امکانات بهداشتی، آموزشی، هنری و پرورشی، دامنه حقوق کودک نیز به عنوان موجودی نیازمند حمایت ویژه در جهت تعالی مادی و معنوی نسل آینده و اداره‏کننده فردای جامعه، وسعت یافته است. اطلاعات در مورد آزار فیزیکی 1 یا جنسی 2 کودک، همسرآزاری و سایر اشکال خشونت در خانواده، سبب گردید متخصصان به این نتیجه برسند که معضل خشونت در خانواده به صورت فراگیر در دو دهه گذشته افزایش یافته است. امروزه خشونت در خانواده توجه قابل ملاحظه‏ای را به خود معطوف ساخته، به گونه‏ای که این پدیده نه تنها در خانواده‏های آمریکایی، بلکه در انگلستان، اروپای غربی و بسیاری از کشورها و جوامع کره خاکی به چشم می‏خورد. 3

نظریات در حیطه کودک‏آزاری


1ـ الگوی انتقالی [4]


ولف، 1987 (نقل از: همپتون و همکاران)، 1993 با ارائه الگوی انتقالی چگونگی شدت کشاکش والد ـ فرزند را، که منجر به آزار فیزیکی کودک نیز می‏شود، توصیف می‏کند. طبق این الگو، استرس به عنوان عنصری کلیدی که احتمال کشاکش در درون نظام خانواده را افزایش می‏دهد، در نظر گرفته می‏شود. الگوی انتقالی از سه مرحله تشکیل شده و در برگیرنده سازه‏های نامتعادل‏کننده، 5 چندگانه و سازه‏های جبرانی 6 است. مراحل، مجزّا و ناپیوسته نیستند، ولی همپوش بوده و نشانگر رشد پیشرونده کشاکش والد ـ فرزند می‏باشد. مرحله اول، عواملی را که در کاهش تحمل استرس توسط والدین و توانایی آن‏ها در بازداری پرخاشگری مؤثرند توصیف می‏نماید. عوامل نامتعادل‏کننده شامل وجود رویدادهای استرس بار زندگی و آمادگی ناکافی برای والد شدن است. رفتارهای والدین در این مرحله بیانگر تلاش‏های حاشیه‏ای برای سازگاری با عوامل فشارزای زندگی و کنترل رفتارهای ناسازگار 7 کودک خویش است؛ و همچنین عوامل‌جبرانی ثبات اقتصادی و حمایت‏های اجتماعی را، که می‏تواند تأثیر استرس را تعدیل نماید، دربر می‏گیرد.
مرحله دوم، زمانی شروع می‏شود که والدین به طور مؤثر در اداره استرس زندگی و رفتار کودک خویش شکست می‏خورند. طی این مرحله، والدین به طور فزاینده نسبت به رویدادهای استرس‏بار واکنش نشان می‏دهند، مسئولیت رفتار منفی با کودک را به خود نسبت می‏دهند و به کودک به عنوان فردی که عمدا بی‏اعتنایی می‏کند می‏نگرند و خود را فاقد توان کنترل وی می‏یابند. همچنین مرحله دوم زمانی رخ می‏دهد که رویدادهای استرس‏بار زندگی و مهارت‏های محدود، منجر به مراقبت والدین آزارنده خواهد شد. عوامل جبرانی شامل فراگیری مهارت‏های والدین جدید و اصلاح رفتار کودک می‏شود.
مرحله سوم وضعیتی را توصیف می‏کند که والدین الگوهای مداوم تحریکی و کودک آزاری را آغاز می‏نمایند. طی این دوره، والدین با محرک‏های استرس‏بار چندگانه مواجه می‏شوند که در سازگاری ناموفق‏اند، الگوی تحریکی و سرزنش کودک غالبا مورد استفاده قرار می‏گیرد و احساسات ناامیدکننده ظاهر می‏شود و والدین در تلاش برای کسب مجدد کنترل، بر شدت و فراوانی رفتار پرخاشگرانه می‏افزایند. سازه‏های جبرانی در این مرحله شامل نارضایتی رو به گسترش والدین همراه با تنبیه جسمی شدید، تسلیم کودک در برابر مقررات و انضباط غیرآزارنده و مداخله اجتماع می‏شود. در این مرحله، سازه‏های جبرانی تأثیر ناچیزی بر الگوهای عادتی کودک‏آزاری دارد که تکامل یافته است. 8

2ـ الگوی رفتاری ـ شناختی [9]


تونتی‏من و همکارانش آزار (Azar)، امیش (Amish)، روهربک (Roherbeck) الگوی شناختی رفتاری چهار مرحله‏ای را برای تعیین کودک‏آزاری مطرح نمودند. عنصر کلیدی این الگو انتظارات غیر واقعی والدین و اسنادهای بد با قصد منفی که واسطه‏های رفتار آزارگر هستند، می‏باشد. در مرحله اول، والدین انتظارات غیرواقعی از کودک دارند؛ در مرحله دوم، کودک هماهنگ با انتظارات والدین رفتار نمی‏کند؛ در مرحله سوم، والدین رفتار کودک را به اشتباه قصد و نیت منفی تعبیر می‏کند؛ در مرحله چهارم، والدین واکنش افراطی نشان می‏دهند. در این الگو، ویژگی‏های دیگری نیز وجود دارد که شامل شناخت‏های والدین، توان آنان در کنترل تکانه و تعاملات والد ـ فرزند و همچنین سطوح استرس خانواده و حمایت اجتماعی می‏گردد.

چهارچوب تحلیلی [10]


این تحلیل، که به تبیین بدرفتاری با کودکان در کشورهای غیرصنعتی می‏پردازد، در سه سطح صورت می‏گیرد. به نظر می‏رسد بهتر است سطوح عملیاتی تمایز بین سطوح فرهنگی و اجتماعی را، که در تعیین و تحلیل بدرفتاری مؤثرند، مشخص نمایند. (بنکووسکی و کربلو، 1989) سطح اول، سطح کلی نامیده می‏شود. 11
بدرفتاری در شرایط ساختاری نظم اقتصادی ـ اجتماعی جهانی قابل ردیابی است. کودکان در کشورهای غیرصنعتی قربانیان نقایص ساختاری نظام جهانی‏اند.
اصلاح 12 و ریشه‏کنی بدرفتاری تنها در سایه تبدیل ریشه‏ای جامعه یا بازسازی نظم جهانی مقدور است.
در سطح دوّم (سطح فرهنگی)، بدرفتاری به فعالیت‏های مربوط به پرورش کودک برمی‏گردد که ممکن است در نظر برخی قابل قبول باشد.
اما در نظر برخی دیگر، نه تنها این فعالیت‏ها بدرفتاری محسوب می‏شود، بلکه کودک‏آزاری نیز تلقّی می‏گردد. (کمپ، هلفر، 1980) بدرفتاری با کودک در این سطح نهادینه می‏شود و کودک قربانی انضباط خشن یا سایر فعالیت‏های عادی، که مورد تایید هنجارهای جامعه است، می‏گردد؛ انضباطی که برای کودک ناخوشایند می‏باشد.
در این سطح، تلاش‏ها باید برای تغییر هنجارهای اجتماعی و ارزش‏های حاکم بر پرورش کودک جهت داده شوند.
در سطح سوم، که سطح فردی است، بدرفتاری انحراف از هنجارهای قابل قبول فرهنگی و اجتماعی است. این انحراف حالت فردی دارد و تلاش‏هایی که برای ریشه‏کنی بدرفتاری در این سطح صورت می‏گیرد، باید به طرف والدین و سرپرستان کودک جهت داده شوند. 13

بدرفتاری تنبیهی [14]


اشمیت می‏گوید: آموزش انضباط به کودکان از راه‏های دردآور یا تنبیه بدنی، بدرفتاری تنبیهی می‏باشد.
در کل، هنجارها و ارزش‏های پرورش کودک در بسیاری از کشورهای غیرصنعتی، استفاده از تنبیه فیزیکی را به عنوان یک راه تحمیل انضباط به کودک تأیید می‏نماید. برای مثال، در مطالعه جیمزهوک (James Huke) در نیجریه مشاهده شد که %86/2پسران و %82 دختران توسط والدین و سرپرست خویش تنبیه بدنی شده‏اند. 15

اطلاعات مربوط به پژوهش


پرسش‏های پژوهش
پرسش‏های پژوهش عبارتند از:
1. ویژگی‏های روان‏شناختی والدین آزارگر کدامند؟
2. ساختار خانوادگی والدین آزارگر کدام است؟
3. ویژگی‏های اقتصادی ـ اجتماعی والدین آزاررسان چگونه است؟

روش پژوهش


پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است که هدف آن بررسی ویژگی‏های روان‏شناختی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی والدین و کودکان آزاردیده است.
یکی از ویژگی‏های تحقیق کیفی این است که در موقعیت طبیعی اجرا می‏شود، به گونه‏ای که میزان تعمیم‏پذیری آن کم و ممکن است با خطا همراه باشد، ولی با تکرار می‏توان از میزان خطای آن کاست.
تحلیل داده‏ها در تحقیق حاضر به صورت توصیفی است؛ همواره توصیف با پدیده حاضر شروع شده و با نتیجه‏گیری به پایان رسیده است. در این تحقیق، فرضیه‏ای از پیش تعیین شده وجود ندارد و سؤالات نیز حالت پویا دارد.
جامعه آماری مورد استفاده، کلیه والدین و کودکان آزاردیده زیر 18 سال است که به مراکز مشاوره، بهزیستی و مراکز پزشکی قانونی و دادگاه اطفال شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه تحقیق شامل 15 والد آزاررسان و 15 کودک آزاردیده می‏باشد، که‏آزارهابه‏صورت‏جسمانی، عاطفی و روانی بوده است.

ابزار پژوهش


الف. مصاحبه جامع در حیطه‏های خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و روان‏شناختی؛
ب. مشاهده مستقیم؛ شامل ثبت رویدادها، رفتارها و موضوعاتی که در محیط و مکان خاصی وجود داشت.

بحث و نتیجه‏گیری


نتیجه‏گیری نهایی فرم مصاحبه کودکان
در این پژوهش، نتایج به دست آمده در مورد کودکان آزاردیده به شرح زیر است:
1. بیشتر کودکان آزاردیده دختر بودند.
2. برخی از کودکان طول مدت بدرفتاری والدین را از سه سال تا هشت سال و برخی دیگر، سالیان طولانی بیان کردند.
3. شدت جراحت کودکان در حد متوسط بود.
4. نوع جراحت کودکان بیشتر به صورت کبودی و گازگرفتگی بود و بیشتر در صورتشان آثار ضرب و شتم و جراحت دیده می‏شد.
5. ارتباطکودکان‏باوالدینشان در حد متوسط به پایین بود.
6. کودکان علاقه کمی به مدرسه و تحصیل نشان می‏دادند و روابط دوستانه‏ای باهمکلاسی‏هایشان نداشتند.
7. خیالبافی کودکان بیشتر در مورد مسائل عاطفی و احساسی بود.
8. کودکان بیشترین آزار و تنبیه را از طرف والدین، و نوع تنبیه را بیشتر شلاق زدن و سیلی زدن گزارش کردند.
9. کودکان هرگاه از طرف والدین خود آسیب می‏دیدند، ناراحتی و مشکلشان را بیشتر با خواهر و برادرشان مطرح می‏کردند.
10. کودکان آزاردیده، اغلب پدر خود را آزارگر می‏دانستند.

نتیجه کلی از مشاهدات رفتاری والدین آزارگر


نتیجه کلی که می‏توان از این مشاهدات رفتاری گرفت، بدین شرح است:
1. بیشتر والدینِ آزارگر ظاهری بسیاری عصبی و پرخاشگر داشتند و اغلب از لحاظ سواد در سطح پایینی بودند.
2. رفتارهای تهاجمی و تکانه‏ای و حالت‏های افسردگی، انزوا و گوشه‏گیری در بیشتر والدین آزار گردیده می‏شد.
3. بیشتر والدین آزارگر از نظر اقتصادی و مالی در حد پایینی به سر می‏بردند و مضطرب و نگران بودند.
4. والدین آزارگر حالت‏های یأس و ناامیدی داشتند و ارتباط اجتماعی و انعطاف در آن‏ها ضعیف بود.
5. بیشتر والدین آزارگر دارای عقیده سنتی بودند و نظرشان این بود که ـ برای مثال ـ دختر باید بی‏عیب و نقص باشد، حرف مرد مقدم بر زن است و کودک با تنبیه ادب می‏شود.
6. ویژگی‏های شخصیتی نکته‏سنجی، خیالاتی، ترسویی، تعصبی، افکار کلیشه‏ای، بدبینی، سوء ظن نسبت به خانواده (کودکان و همسر)، حالت‏های ناسازگاری، افکار وسواسی و غرور و خودخواهی در والدین آزارگر مشهود بود و به نوعی اختلالات نوروز، بخصوص اختلال شخصیت از نوع پارانوئیدی، ضد اجتماعی، بزرگ‏منشی، دوری‏گزینی و مواردی از این قبیل در آن‏ها دیده می‏شد.
7. از بین 15موردی که بررسی گردید، چهار مورد (%26/6 آن‏ها) اعتیاد داشتند.
نتیجه کلی از مشاهدات رفتاری کودکان آزاردیده
مشاهدات رفتاری کودکان آزاردیده به شرح زیر بود:
1. در اغلب کودکان حالت‏های گوشه‏گیری، انزوا، اضطراب و نگرانی و عدم امنیت به طور واضح دیده می‏شد.
2. همواره در چهره کودکان آزاردیده خشم پنهانی مشهود بود.
3. از گفته‏های کودکان آزاردیده چنین برمی‏آمد که بیشتر آنان در رؤیا و خیال‏بافی به سر می‏برند و به دلیل فقدان حس اطمینان و اعتماد به دیگران، کمتر با کسی دوست می‏شوند.
4. کودکان آزاردیده اغلب از نظر تحصیلی ضعیف بودند؛ این امر به دلیل کند ذهنی آن‏ها نبود، بلکه از بی‏توجهی و عدم تمرکز حواس و اعتماد به نفس ضعیف آنان ناشی می‏شد.
5. کودکان آزاردیده احساس حقارت و کمبود، حالت‏های عصبانیت، افسردگی و ناامیدی داشتند و اغلب از لحاظ ظاهری دارای اندامی لاغر و ضعیف بودند. در این رابطه، یک مورد شب ادراری در پسران (%6/6) و دو مورد لکنت زبان در دختران (%13/3) گزارش شد.
6. در افرادی که در سنین نوجوانی قرار داشتند آشفتگی هویت، افکار خودکشی و دروغگویی، سابقه فرار از مدرسه و خانه، سابقه دزدی، سیگار کشیدن، حس جاه‏طلبی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشاهده گردید.
7. روی بدن کودکان آزاردیده، بخصوص روی صورت و دست‏های آنان، آثار کبودی، قرمزی، خراش، سوختگی و گازگرفتگی دیده می‏شد و در دو مورد (یک مورد پسر، یک مورد دختر) شکستگی پا و بینی نمایان بود.

پی نوشت :


1 - Physical Abuse.
2 - Sexual Abuse.
3 ـ بنکووسکی (1989)، به نقل از: شیلا تقی‏خانی، «پیامدهای کودک‏آزاری»، نشریه دنیای روان‏شناسی، تهران، دانشگاه الزهراء1380.
4 - Transitional Model.
5 - Destabilizing.
6 - Compensatory.
7 - Non ـ Compiant.
8 ـ همپتون و همکاران، 1993 به نقل از: حسین اسدبیگی، «کودک‏آزاری در خانواده‏های مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر»، ژرفای تربیت، ش3، 1380.
9 - Cognitive Behavioral Modal.
10 - The Analytical Framwork.
11 ـ زهرا شفیع‏پور، سهل‏انگاری و سوء رفتار با کودک، تهران، نشر سالمی، 1380.
12 - Amelioration.
13 ـ به نقل از: زهرا شفیع‏پور، پیشین.
14 - Punitive.
15 ـ بنکووسکی و کربلو، 1989، به نقل از: شیلا تقی‏خانی، پیشین.
منابع
1. Defining Child abuse htm (2002) Defining Child maltreatment, National Clearing house on child abuse and Neglect.
2. Cale Group (2002) Many blunttrauma injuries are duct child abuse, manisses communications group, Inc.
3. Cale Group (2002) conflict in families chiefly toblame. causes of child abuse



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» بلوغ در دختران

بلوغ در دختران

مفهوم بلوغ

نوجوانی دوره ای بحرانی به شمار می آید که طی آن مرحله «بلوغ» اتفاق می افتد. «بلوغ» در فرهنگ فارسی به معنی «رسیدن»، «رسیدن به سن رشد»، «مرد شدن»، «زن شدن»، «رسیدگی و پختگی و به حد کمال رسیدن» آمده است. سازمان جهانی بهداشت، نوجوانی را به سنین 10 تا 19 اطلاق می کند. این دوره منشاء تغییرات زیادی در وجود شخص است و موجب می شود که شخص به گونه ای متفاوت، رفتار و احساس کند. در این دوران، نگاه نوجوان نسبت به جهان تغییر می کند و گاهی دچار تشویش و نگرانی می شود. گاه تصمیم گیری برایش مشکل می شود و مجموعه این عوامل موجب بروز مشکلاتی در برخورد وی با خانواده و جامعه می شود. بلوغ دوره بحرانی انتقال از مرحله کودکی به بزرگسالی و زمان اکتساب قدرت باروری است. دوره ای که تغییرات تکاملی در مغز و غدد بدن باعث تغییرات «جسمانی»، «روانی»، «روحی» و «رفتاری» می شود.

اهمیت شناخت بلوغ در دختران و مسائل آنان

«بلوغ» یکی از حیاتی ترین مراحل زندگی انسان است. دوره ی بلوغ ویژه برای دختران دوره ی بسیار مهم و حساسی در زندگی به شمار می رود. آنان با ورود به سن بلوغ شاهد تغییرات زیادی در وضعیت «ظاهری»، «روانی» و «رفتارهای اجتماعی» خود می باشند. این دوره با پیدایش صفات ثانویه جنسی شروع می شود و تا تکمیل بلوغ جسمانی ادامه می یابد. در این دوره تغییرات فیزیکی مهمی در بدن دخترها رخ می دهد که منجر به ایجاد «تغییرات بافت چربی در بدن»، «رشد سریع استخوان ها»، «بلند شدن قد» و «بروز تغییرات جنسی جسمی» خواهد شد.
بلوغ به چهار مرحله تقسیم می شود:
مرحله قبل از بلوغ که بین 10 تا 12 سالگی قرار دارد. البته این امکان وجود دارد که «بلوغ جسمی» در این مرحله نیز اتفاق افتد.
مرحله 13 تا 14 سالگی که معمولا مرحله بلوغ جسمی است.
مرحله بعد از بلوغ یا مرحله اواسط نوجوانی که مرحله 15 تا 16 سالگی است.
مرحله 17 تا 19 سالگی که اواخر بلوغ و مرحله تکامل رشد جسمی است.

تغییرات جسمی بلوغ در دختران

«بلوغ» عبارتست از یکسری تغییرات جسمی و روانی که سلسله وار به دنبال هم اتفاق می افتد و نهایتا در پایان این دوره، «دختران نوجوان» زمینه و آگاهی کافی جسمی و روانی را برای «زن شدن» پیدا می کند. علامتهای جسمی بلوغ به دنبال یکسری تغییرات هورمونی بدن که از طریق مغز (سیستم هیپوفیز و هیپوتالاموس) کنترل می شود و ارتباط مستقیمی با تخمدان (در دختران) دارد، ظاهر می شود. سن بروز تغییرات بدنی در دوره بلوغ بسیار متغیر است. اکثر دختران در سنین 9 تا 13 سالگی نخستین تحولات دوره بلوغ را از خود نشان می دهند. یک تا دو درصد جمعیت، شروع تغییرات بلوغ را در خارج از این محدوده سنی تجربه می کنند که این افراد از نظر «بلوغ زودرس» و یا «بلوغ دیررس» ارزیابی می شوند.

علائم جسمی بلوغ در دختران

بطور کلی علائم جسمانی دوران بلوغ در دختران عبارتند از: «رشد جسمی و قدی»، «جوانه زدن نوک پستان ها و رشد آنها»، «پیدایش موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل» و «قاعدگی».

رشد قد

جهش رشد معمولا در دختران حداقل 2 سال زودتر از پسران اتفاق می افتد و بسیار چشمگیر است. به طوری که در مدت یک سال میزان رشد 2 برابر می شود و قد حدود 6 تا 11 سانتی متر بیشتر می شود. جهش چشمگیر رشد و حداکثر افزایش آن، معمولا دو سال بعد از جوانه زدن پستان ها و یک سال قبل از شروع عادت ماهانه اتفاق می افتد.
سرعت رشد در دختران به میزان هورمون رشد و هورمون جنسی (استروژن) مربوط می شود. هورمون رشد باعث افزایش رشد بخصوص در استخوانها و غضروف می شود. ولی هورمون جنسی (استروژن) سبب بسته شدن مرکز رشد استخوانی و کاهش و کند شدن رشد استخوان می شود. به همین دلیل است که بعد از شروع قاعدگی، سرعت رشد قد کندتر می شود و معمولا بیش از 6 سانتی متر افزایش نمی یابد.

رشد پستان ها

مرحله بعدی، رشد پستان هاست که معمولا در سنین بین 9 تا 13 روی می دهد. به طور متوسط در 5 / 9 سالگی پستان ها آغاز به رشد می کنند. جوانه زدن پستان ها از نوک پستان شروع می شود و به طور معمول دردناک، حساس و در دو طرف همزمان است. در پایان دوره بلوغ، رشد پستان کامل می شود و به صورت پستان بالغ در می آید.

قاعدگی

آخرین مرحله بلوغ، قاعدگی است که در سنین 10 تا 16 سالگی و به طور متوسط در 13 سالگی اتفاق می افتد. «عامل وراثت» و «عوامل محیطی» از قبیل «محل جغرافیایی و تماس با نور»، «وضعیت سلامت»، «وزن»، «تغذیه» و «شرایط روانی» در شروع سن بلوغ دخالت دارند. معمولا کودکانی که در مناطق گرم و کم ارتفاع و یا نقاط شهری زندگی می کنند و یا چاق هستند زودتر بالغ می شوند.
در پایان دوره بلوغ، تغییر فرم بدن و پیدایش هیکل زنانه رخ می دهد. به طوری که چربی به شکل زنانه در بدن توزیع می شود. یعنی لگن پهن و رانها کلفت می شود. پستان ها کاملا رشد می کند. همچنین علاوه بر قاعدگی، رحم، مهبل و اعضای تناسلی زن نیز به اندازه کافی رشد می کنند. این مراحل معمولا در 18 سالگی کامل می شوند. بر اثر ترشحات هورمونی، فعالیت غدد چربی و عرق نیز در دختران افزایش پیدا می کند و ممکن است باعث پیدایش جوش در صورت و یا سایر اعضا بدن شود. این جوشها نباید دستکاری شوند؛ زیرا در این صورت عفونی می شوند و پس از بهبودی اثرات آنها روی پوست باقی می ماند. در صورتی که میزان عرق کردن زیاد باشد، بهتر است دختران علاوه بر استحمام، از اسپری زیر بغل و یا لوسیونهای ضد عرق نیز استفاده کنند.

بهداشت جسمی بلوغ در دختران

توجه به نظافت پوست موجب «زیبایی»، «شادابی»، «تنفس پوستی» و از «بین رفتن بوی بدن» می شود. شست و شو با آب ولرم و صابون سبب پاکیزگی پوست می شود. در این دوره غدد عرق، ماده چربی با بوی بد ترشح می کنند که سبب بد بو شدن بدن می شود. شست و شوی بدن و استحمام علاوه بر تمیزی و نشاط و شادابی نوجوان، سبب از بین رفتن بوی بد بدن نیز می شود. بنابراین بهترین و مهمترین وسیله نظافت پوست «حمام کردن» و شستن تمام بدن بوسیله آب گرم و صابون است.
استحمام مرتب برای سلامتی دختران نوجوان لازم است. استحمام روزانه در دوران عادت ماهانه نیز ضروری است. البته توصیه می شود از حمام کردن در وان خودداری شود. دردهای دوران عادت ماهانه اغلب به دلیل انقباضات عضلانی رحم بوجود می آیند که می توان آن را از طریق استحمام با آب گرم و یا استفاده از کیسه آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه تسکین داد.
در دوران عادت ماهانه، شست و شو و گرفتن طهارت ضروری است و بر خلاف برخی تصورات رایج، این اقدام باعث نازایی و هیچ نوع بیماری دیگری نخواهد شد. با شست و شوی خون، بوی بد از بین می رود و از مساعد شدن محیط برای رشد انواع میکروب ها جلوگیری می شود.
استفاده از حوله و وسایل بهداشتی شخصی و همچنین زدودن موهای زائد بدن به روش صحیح، از دیگر نکات ضروی است که حتما باید رعایت شود.

بلوغ زودرس

گاهی اوقات علامتهای بلوغ و حتی قاعدگی زودتر از 8 سالگی شروع می شود که به آن «بلوغ زودرس» می گویند. «بلوغ زودرس» در دخترها 5 برابر شایع تر از پسرها است و در اغلب موارد، علت آن ناشناخته است. ابتلا به برخی بیماریها نظیر بیماری های تخمدان و مصرف بعضی از داروها ممکن است موجب «بلوغ زودرس» شوند که در صورت بروز آن باید به پزشک مراجعه کرد.

بلوغ دیررس

تغییرات زیادی در محدوده سنی «بلوغ دیررس» وجود دارد، ولی معمولا اغلب دختران در 13 سالگی وارد مرحله بلوغ شده اند. «بلوغ دیررس» بسیار نادر است. در صورت عدم ظهور علائم بلوغ تا پایان 16 سالگی باید به پزشک مراجعه کرد. علل مختلفی از قبیل «مشکل ژنتیکی» و «ناهنجاری های مختلف «دستگاه تناسلی» ممکن است موجب بروز «بلوغ دیررس» شوند.
دختران در دوران بلوغ علاوه بر تغییرات جسمی، دستخوش یکسری تغییرات و علائم روانی می شود که شناخت این علائم به والدین و مربیان برای درک بهتر نوجوان و برخورد صحیح و منطقی با وی و رفتار مناسب با شرایط روانی و رفتاری آنان کمک زیادی می کند.

ویژگی های روانی و رفتاری بلوغ در دختران 14-10 ساله

این ویژگی ها عبارتند از: «میل به گوشه گیری، حساسیت بسیار نسبت به انتقاد دیگران، بی قراری، بی ثباتی، تحریک پذیری، نوسان در خلق و خو، مخالفت با خانواده و دوستان و به طور کلی جامعه، در رویا فرو رفتن، شرم و حیای مربوط به تغییرات ناشی از بلوغ جنسی، تنبلی و سستی، نافرمانی از بزرگترها، خیره سری و خودرأیی، نداشتن احساس امنیت و اعتماد به نفس، مقاومت در برابر پند و اندرز والدین، تمایل شدید به ارتباط نزدیک با دوستان و گفت و گوهای پنهانی و طولانی با آنها، حساسیت نسبت به آراستگی ظاهر خود و صرف وقت جلوی آینه».
این علائم که حدود یک سال پیش از بلوغ آغاز می شود، در مرحله جنسی رو به شدت می گذارد و در مراحل پایانی بلوغ بتدریج کاهش می یابد. باید به تفاوتهای فردی بین نوجوانان توجه داشت، یعنی اینکه ممکن است این علائم به صورت یکسان در همه نوجوانان ظاهر نشود، ضمن آنکه اغلب نوجوانان احساسات و عواطف خود را در این مرحله از رشد بروز نمی دهند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
»» جزوه ماشین مخصوص( رشته برق)

  • جزوه ماشین مخصوص( رشته برق)
  • هندبوک مهندسی مکاترونیک
  • رازهای موفقیت
  • کتاب دانشنامه کامل دایناسورها
  • بازی موبایل Snakes N-Gage2
  • نرم افزار تست لرزش MaxxxVibro v1.00 EN by cupinthemud s60v3
  • نرم افزار محبوب Ebuddy ver.1.4.2 - جاوا
  • نرم افزار DrJukka Profile Scheduler v1.10.2
  • مجموعه کامل راز نسخه DVD
  • Civilisation A Personal View By Loard Clark
  • مجموعه کامل آنتی ویروس های 2009 به صورت کاملا رجیستر شده همراه ب
  • مجموعه نقشه های پارکینگ طبقاتی
  • مجموعه کامل تکنیکهای موفقیت - دکتر شاهین فرهنگ
  • نرم افزار Finale 2009
  • ضیافت آسمانی(ویژه ماه رمضان(
  • نرم افزار پلیر جدید و قدرتمند TTPod v3.60 S60v3
  • بازی موبایل Star Wars The Force N-Gage2
  • پخش با کیفیت و حرفه ای موسیقی و MP3 در گوشی های همراه با ALON So
  • روسری ساتن قهوه ای تیره
  • امگا 3 (100 میلی گرم)
  • ماکت کشتی اقیانوس پیما
  • خرد کن جادویی پیاز و سبزیجات
  • کیسه خلا بهبود داده شده و جدید
  • پیراهن اورجینال بارسلونا - زرد
  • بهترین TV موبایل 2 سیم کارته Nokia N98
  • چرخ خیاطی دستی
  • فلش مموری گردنبندی
  • محدود کردن پیامک یک شماره با SMS Spam Manager
  • کمربند شانه ای
  • پا درمانی ( بازتاب درمانی )
  • لباس بلند خاص زنانه 6
  • کمربند شانه ای
  • روسری ساتن قهوه ای تیره
  • امگا 3 (100 میلی گرم)
  • ماکت کشتی اقیانوس پیما
  • خرد کن جادویی پیاز و سبزیجات
  • کیسه خلا بهبود داده شده و جدید
  • پیراهن اورجینال بارسلونا - زرد
  • بهترین TV موبایل 2 سیم کارته Nokia N98
  • چرخ خیاطی دستی
  • روسری ساتن مشکی
  • کارگاه نور


  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
    »» شب ادراری

    شب ادراری
    ادرار در تخت‌خواب یا شب ادراری به یک مسئله روتین در 10 تا 13 درصد از کودکان 6 ساله و 7 تا 10 درصد از کودکان 8 ساله تبدیل شده است. پسرها مخصوصاً آنهایی که در خانواده‌شان به صورت ارثی سابقه شب ادراری داشته‌اند  بیشتر مستعد این عارضه هستند. اگر شما یا همسرتان در این زمینه از رشد تاخیر داشته‌اید احتمال اینکه کودک‌تان نیز این گونه باشد، زیاد است. برای این که  او دچار این عارضه نشود یا باید مغزش قادر به نگه‌داشتن مثانه‌ای پر در حالِ سرریز در هنگام شب باشد و یا سیگنالی قوی از مثانه‌اش بیاید که بتواند وی را ازخواب بیدار کند.

    چه‌کار می‌توانید بکنید ؟
    سعی کنید از یک مشکل گاهگاه مسئله‌ای بزرگ نسازید. اگر کودک شما مرتباً تخت‌خواب خود را خیس می‌کند زیاد روی آن تاکید نکنید و مطمئن شوید که او درک کرده است که خطای او نیست. تنبیه‌و مسخره‌اش نکنید؛ او واقعاً کاری از دستش برنمی‌آید و شما با این کار تنها خجالت ‌زدگی او را بیشتر می‌کنید. همچنین برای برادران و خواهران او هم روشن کنید که مسخره ‌کردنش ممنوع است. خیس‌نکردن تخت‌خواب در تمام طول شب یک مهارت رشدی ا‌ست که تقریباً تمامی کودکان در زمان خود با خیس‌نکردن تخت‌خواب در زمان خواب یا با بیدار شدن برای رفتن به دستشویی به آن می‌رسند.
    در حالی که منتظرید تا کودکتان ادرار در تخت‌خواب را متوقف کند مطمئن شوید که تشکش به اندازه‌ی کافی با یک ملافه‌ی پلاستیکی پوشیده شده است و او را وادار کنید تا به محض این که متوجه شد جایش را خیس کرده است بلند شده و به دستشویی برود. اگر خود را خیس کرد هرچه سریعتر ملافه و پیژامه‌ی او را عوض کنید تا پوستش سوزش نگیرد و او به خوابیدن با پیژامه‌ی خشک عادت کند.
    او را به عوض کردن ملافه‌ی خود تشویق کنید اگر این کار به تسکین اضطراب و یا خجالتش کمک می‌کند ولی او را با این کار تنبیه نکنید. همچنین می‌توانید به پوشیدن لباس‌های زیرِ جذب‌کننده همچون کتان ضخیم یا شلوارهای تمرین قابل ‌تعویض تشویقش کنید ( این به کودک کمک می‌کند که بفهمد بعضی اوقات بزرگ تر ها هم چنین چیزهایی می‌پوشند.) برای بعضی کودکان، مخصوصاً کودکانی که برای مدت طولانی خود را خیس نمی‌کنند و بعد خود را خیس می‌کنند، برگشت به شلوارهای تمرینی ممکن است فکر خوبی نباشد. رفتار خود را بر اساس خلق و خوی کودکتان تنظیم کنید.
    شاید حتی استفاده از یک تقویم یا سیستم برنامه‌دار برای مشخص کردن موفقیت‌های آنها (شب‌های خشک) مناسب باشد اما دقت کنید که هیچ‌گاه او را  تنبیه و سرزنش نکنید. به گفته‌ی دنیل کسلر، متخصص رشد و رفتار کودکان در فونیکس آریزونا " مشاهده‌ی افزایش تعداد شبهای خشک به مرور زمان معمولاً عاملی مثبت است که والدین می‌توانند در تشویق‌های خود از آن استفاده کنند."
    بعضی والدین متوجه می شوند که بیدار کردن کودک برای دفع – اگر به مدت یک ساعت یا بیشتر خواب بوده باشد - می‌تواند پایانی برای این مشکل باشد. می‌توانید حتی متوجه شوید که در چه ساعتی از شب  احتیاج به دفع دارد و زنگ ساعت را برای نیم ساعت پیش از آن کوک کنید. با انداختن مسئولیت بیدارشدن و به دستشویی رفتن به گردن خود او می‌توانید به او کمک کنید تا بر این وضعیت کنترل پیدا کند.
    مشخص شده که تمرینات انبساط مثانه می‌تواند هم می تواند به حل مشکل کمک کند. با متخصص کودک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که کودکتان باید از این تمرین استفاده کند یا نه. یکی از تمرینات این است: کودکی را که احساس دفع  در طول روز می‌کند را تشویق کنید تا ادرار خود را برای مدت 10 ثانیه یا بیشتر نگه دارد، با این کار انقباضات مثانه متوقف خواهد شد. در مر حله بعد، وقتی که پیغام‌های ادرار بازگردد، او باید سعی کند پاسخ به آنها را بیشتر و بیشتر به تعویق بیاندازد تا جایی که دیگر مجبور به رفتن به دستشویی باشد.

    مراقب چه‌چیز باید باشید ؟
    اگر کودک شما ادرارش را مرتباً بی موقع دفع می‌کند، در زمان دفع تقلا می‌کند یا از سوزش یا درد شکوه می‌کند، ممکن است بیماری داشته باشد. در این صورت هرچه سریعتر با متخصص اطفال تماس بگیرید. همچنین اگر ادرارش کدر یا صورتی باشد یا اگر در اطراف آلت دفعی‌اش قرمزی یا خارش داشته باشد ، باید با پزشکش تماس بگیرید. این قوانینن برای پسرها و دخترها فرقی نمی‌کند و در مورد هردو یکی است.
    اگر کودکی پس از یک دوره‌ی طولانی خشکی تخت‌خواب خود را خیس کند، ممکن است یک عامل مخفی احساسی وجود داشته باشد. با پزشکش در مورد هر گونه عامل احساسی که فکر می‌کنید نقش داشته باشد صحبت کنید، عواملی مثل رفتن به مدرسه‌ای جدید، تغییرات در خانواده ( همچون جدایی یا طلاق) یا سوء استفاده‌ی فیزیکی.

    آینده شب ادراری چیست ؟
    اگر متخصص اطفال به وجود عارضه‌ی التهاب ادراری (UTI) مشکوک شود نمونه‌ای از ادرار کودک را برای آزمایش می گیرد و اگر کودک  دچار یک عارضه است  آنتی بیوتیک تجویز می کند تا آن را از بین ببرد. اگر UTI عامل ایجاد ادرار شبانه بوده باشد مشکل کودک  باید به این ترتیب از بین برود.
     ممکن است آزمایش های بیشتری انجام شود (مانندعکس برداری با اشعه‌ی ایکس از مثانه یا کلیه‌ها) تا اطمینان حاصل شود مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی وجود داشت احتمالاً به متخصص  کودکان معرفی خواهید شد. البته این هم به ندرت پیش می آید .
    اگر هیچ علت فیزیکی برای علائم کودک شناخته نشد،و ادرار شبانه همچنان ادامه یافت یک راه حل مناسب استفاده از آژیر ادرار است. این آژیرها با اتصال حس‌گرهایی به پوشک یا تشک کودک کار می‌کنند. با اولین نشانه‌ی خیسی، آژیر به صدا در می‌آید و کودک را بیدار می‌کند تا در نهایت کودک را در مورد این که کی مثانه‌اش پر می‌شود شرطی می‌کند، حتی وقتی که خواب است. این آژیرها به خوبی اثرگذار هستند و به اغلب کودکان کمک می‌کند در عرض 4 تا 6 ماه بهبود پیدا کنند.
    اگر آژیر مفید واقع نشود پزشک ممکن است به عنوان  آخرین راه‌حل داروهایی تجویز کند که معمولاً قرص یا اسپری بینی هستند. ایمی پیرامین معمولاً اولین دارو است، و تقریباً نیمی از کودکان به آن واکنش نشان می‌دهند. کسلر توصیه‌می‌کند که والدین در مورد معایب و مزایای این داروها  با متخصص مشورت کنند.
    تنها درصد بسیار کمی از کسانی که به ادرار شبانه مبتلا هستند به هیچگونه درمانی پاسخ نمی‌دهند. با این حال، این کودکان تقریباً همیشه در  نوجوانی از عهده‌ی کنترل ادرار خود برمی‌آیند.



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » دق دل بعضی ها ( شنبه 89/9/27 :: ساعت 1:6 عصر )
    <      1   2   3      
    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    معضلی به نام رفتارهای پرخطر جنسی!
    رازهـایـی دربـاره ایــدز کـه کـسی جـرات گـفتـنش را نـداشت !
    رازهـایی کـه مـردان دوست دارند هـمسران شـان بـدانند
    تفاوتهای ساختار روحی و روانی زنان و مردان
    آنچه همسران جوان باید بدانند
    اختلافات زن و شوهر و راه حل آن
    نحوه گله گذاری از همسر
    پیامبر(ص) در خانه, سـازگـارى, مهربـانـى, مـدیـریت
    پیامبر(صلی الله علیه و اله) در خانه,سازگارى, مهربانى, مدیریت
    پیامبر(صلی الله علیه و آله) در خانه,سازگارى, مهربانى, مدیریت
    فقط با یک جمله، قلبش را تسخیر کن!
    [عناوین آرشیوشده]

    >> بازدید امروز: 20
    >> بازدید دیروز: 113
    >> مجموع بازدیدها: 849721

    » درباره من

    راه و راهنما، روان شناسی مرد و زن، Psychology of male and female
    دق دل بعضی ها
    به مسایل جنسی می پردازد و مروری دارد بر آنها

    » پیوندهای روزانه

    کیسه زباله ماشین
    بازی های جذاب و مهیج و تست های هوش [4]
    بازی تمرکز - balance balls [5]
    بازی بطری اعصاب سنج [10]
    بازی و تست هوش [3]
    خود اشتغالی، طرح توجیهی اقتصادی [2]
    ܓ❥خرید آنلاینܓ❥ [1]
    عکس های فانتزی زیبا و متحرک [8]
    جکستان, پـَـ نـَـ پـَـ, اس ام اس, پیامک [2]
    فوتبال و اخبار ورزشی
    عشق جوانی و مشکلات ازدواج [3]
    مشاوره روان شناسی [200]
    مشاوره خرید [348]
    زرشکستان [394]
    [آرشیو(14)]

    » فهرست موضوعی یادداشت ها
    آموزش[21] . اخبار[12] . چگونه زن زندگی خود را دیوانه سازید[11] . مجموعه[9] . هفت سرمایه گذاری کوچک درعشق که سود کلانی برای آقایان به ارمغان م[8] . آنچه زن ها دوست دارند مردها بدانند:[8] . حرفه[6] . جامع[5] . افسانه ی عشقی (1) عشق حقیقی بر همه چیز فائق می شود ؟[5] . ها[5] . سازی[5] . راهنمای[4] . سهام[4] . فلش[4] . های[4] . آموزشی[4] . آنتی[3] . Learning[3] . اخذ[3] . بازیگران[3] . باشگاه[3] . پذیرش[3] . تحصیل[3] . تحصیلی[3] . خارج[3] . خودرو[3] . هنرمندان[3] . هنری[3] . ورزشی[3] . ساخت[3] . ویندوز[3] . فناوری[3] . نرم افزار[3] . سی[3] . سینما[3] . سپاه[3] . سربازی[3] . زنی[3] . عدالت[3] . علمی[3] . فرهنگی[3] . فرهنگیان[3] . فارسی[2] . فوتبال[2] . قرآن[2] . شخصی[2] . شرکت[2] . شوهران بخوانند[2] . رازهایی درباره مردان که هر زنی باید آنها را بداند....[2] . زیبا[2] . رایگان[2] . مهر[2] . موبایل[2] . گل[2] . مایا[2] . مبتدی[2] . متحرک[2] . مستند[2] . مسکن[2] . کامل[2] . گوش کنید با شما سخن می گویم! به نام او، که پدر و مادر را خلق کر[2] . مدرک[2] . کامل[2] . نرم[2] . ویروس[2] . والیبال[2] . وام[2] . وبلاگ[2] . وتحصیل[2] . نامه[2] . دانشگاه[2] . دختران در سن کمتر و به میزان بیشتری نسبت به پسران در معرض خطر آل[2] . خارجی[2] . دف[2] . دفاع[2] . دولت[2] . دی[2] . دیسک[2] . روان شناسی نوجوانی[2] . بازاریابی[2] . پیامبر(صلی الله علیه و آله) در خانه, سازگارى, مهربانى, مدیریت[2] . پیشرفته[2] . پکیج[2] . جام[2] . چگونه باید تشکر و قدردانی خود را ابراز کنیم؟[2] . چرا مردها بی‌احساس می‌شوند؟[2] . جدید[2] . جهانی[2] . افزایش[2] . تفاوت دختران و پسران در مهارت‌های اجتماعی : ازجمله حوزه‌هایی که[2] . تفاوت های زن و مرد از نظر ادراک[2] . تولد فرزند پایان زندگی مشترک نیست[2] . بورس[2] . بسته[2] . ارسال[2] . استخدام[2] . اطلاعات[2] . Avira[2] . Flash[2] . اجتماعی[2] . ابزار[2] . آیین[2] . آویرا[2] . آشپزی[2] . آپدیت[2] . آفیس[2] . آقایان بیشتر جذب چه خانم هایی میشوند؟؟ . آقایون خانم ها را به خود جلب کنید . آگاهی‌های بلوغ باید از سن 10 سالگی به دختران آموزش داده شود . آگهی . آمادگی . آمادگی برای بچه دار شدن زوجین آمادگی برای بچه دار شدن زوجین هوش . آمپولهای تزریقی ضد بارداری آمپول دپوچروورا (Depo-provera) که نام . آمریکا . آخرین . آزاد . آزمون . آسیب دیدگی اسپرم پدر در اثر زندگی ناسالم به نسل‌های بعدی منتقل م . آشنایی با اثرات جانبی قرص‌های ضدبارداری قرص‌های ضدبارداری حاوی ه . آف . -آموزش . آی . آیا تفاوت میان پیوند و صمیمیت را می دانید؟ . آیا طبیعت مرد چند همسرى است؟ . آیا فرزندم دختر است؟ دانستن جنسیت نوزاد قبل از تولد خواسته هر ان . آنچه زن ها دوست دارند مردها بدانند: زن ها به وسیله ی تکرار صح . آنچه زن ها دوست دارند مردها بدانند: مردها به غلط علاقه مفرط ز . آنچه موجب پژمردگی و مردن عشق می گردد: . آنچه همسران جوان باید بدانند . آهن . آیکون . آموزنده . اثرات طلاق بر روی کودکان طلاق، یک پدیده روانی، اجتماعی، اقتصادی، . Forex . Group . Illustrator . inbox . LCD . 10 نکته غافلگیر کننده برای تازه پدرها . 20 کلید طلایی برای زنان . 60 . 9 مرحله زندگی آقایان . A . antivirus . Avid . Best . Builder . cdآموزش . CEH . DMAX . DNS . DVD . E-book . ELearning . Falsh . Liquid . MX . Pack . PDF . Photoshop . Plus . Point . Policy . R . s60 . Secret . Server . Share . The . Top . Twitch . v3 . VideoCopilot . Windows . wplinkdir . آب . افزار . افزارهای . افزاری . استقلال . اشتباهاتی که نباید تکرار شود . اشیا . اضطراب و اعتماد به نفس در زن ومرد بسیاری از مطالعات نشان می د . از او انتقاد کنید. . ازدواج و جوانان در جامعه با توجه به مطالب فوق، معلوم می‌شود که . اس . ار . ارتش . اختلافات خانوادگى و چگونگى رفع آنها . اختلافات زن و شوهر و راه حل آن . افسانه ی عشقی (2) وقتی عشقی ، عشق حقیقی باشد همان لحظه که فرد را . افسانه ی عشقی (3) تنها یک عشق واقعی در دنیا وجود دارد که برای من . اقتصادی . التدریسی . الکترونیک . ام . امان از مردان بدبین! . اماکن . انتظامی . اندازه . انسان . انواع . ایران . ایمیل . اینترنتی . با ما به خرید بروید. . بـا مـن بـمـان ! د‌رحالی که برخی محققان استد‌لال می‌کنند‌ که تجر . با من بمان! خسته دلی و شوربختی بچه های جدامانده از طلاق!! ای ناز . بازارسرمایه . بسکتبال . بصورت . بلاگفا . بلوغ یعنی چه؟ بلوغ رسیدن به سن رشد است. یعنی پسر شما مرد و دختر . به . بهترین . بهترین زمان باروری!؟ تخمک‌گذاری چیست؟ تخمک‌گذاری به زمانی گفته . بهترین همسران . بهداشت ازدواج محدوده سنی مناسب برای ازدواج : محدوده سنی مناسب ب . بهداشت و تنظیم خانواده کتاب‌ بهداشت‌ و تنظیم‌ خانواده‌ مجموعهِ‌ . بالغ شدن روان شناسی بلوغ به بررسی تغییرات و ویژگیهای مربوط به ب . بانک . باور غلط (1) زن ها سیری ناپذیرند . باور غلط (3) زن ها می خواهند آدم را همیشه تحت کنترل داشته و همه . باور غلط (6) زن های قوی نیازی به توجه و مراقبت ندارند. «زن ها . باور غلط (7) زن ها آزادی مرد را مختل می کنند . بدن . برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم پاپ اسمیر چیست ؟ پاپ اسمیرتستی . برایمان یادداشت بگذارید . برتر . برگ . بستن . بوسیله . بوکس . بی . بیان احساست درونی مردان . بیش . بیمه . بکه . پ . پارکور . پاکت . پدران و افسردگی بعد از زایمان . پرخاشگری در زنان . پرسپولیس . پرستاران . پرورش . پرویز . پرینتر . پزشکی . پزی . پس از طلاق راحت زندگی کنید شاید نتوان در دنیا کسی را پیدا کرد که . پلیس . پلیومتریک . پنج افسانه مهلک در باره عشق . پی . پیامبر(ص) در خانه, سـازگـارى, مهربـانـى, مـدیـریت . تولید . تونر . تی . تیم . تکنیک . تکنیکهای . جالب . تفاوت‌های‌ ساختار‌ روحی و روانی‌ زنان‌ و مردان‌ . تفاوتهای رفتاری زن و شوهرهای شادکام و ناراضی . تقویت حواس پنجگانه در نوزاد نوزادان از ابتدای تولد معنی محبت و ت . تنهایی مردان . توصیه های مفید جهت حسادت مردانه . تفاوت دختران و پسران در مهارت‌های فیزیکی : به‌طور معمول بلوغ در . افسانه ی عشقی (1) عشق حقیقی بر همه چیز فائق می شود . جو . جور دیگر باید دید . چرا بسیاری از مردان از نظر احساسی ضعیف هستند؟ . چرا مردان کم حرفند . جسمانی . جلد . جنسیت جنین چگونه شکل می‌گیرد؟ «دختر و پسر ندارد. مهم این است که . چرا مردها زن ها را دوست دارند ؟ . چطور بهترین شوهر دنیا باشیم‌؟ . چگونه با فرزند نوجوانمان صحبت کنیم ( قسمت دوم ) . چگونه با فرزند نوجوانمان صحبت کنیم( قسمت سوم ) در قسمت . چگونه با فرزندنوجوانمان صحبت کنیم( قسمت اول ) . جدایی دردناک است اما... به آینده فکر کنید جدایی دردناک است و ا . تابناک . تاثیر ماه تولد بر رفتار کودکان شما . تامین . تای . تبریز . تبلیغاتی . پیامبر(صلی الله علیه و آله) در خانه,سازگارى, مهربانى, مدیریت . پیامبر(صلی الله علیه و اله) در خانه,سازگارى, مهربانى, مدیریت . پیامدهاى پیوند پایدار زندگی . پیامک . پیچیده . پیش از ازدواج به دنبال دلایل طلاق باشید اگر چه دلایل بسیاری برای . بازدید . بازنشستگان . بازیکن . تخصصی . تدوینگر .
    » آرشیو مطالب
    آذر 89
    مرداد 89
    تیر 89
    اردیبهشت 89
    اسفند 88
    آذر 88
    آبان 88
    اردیبهشت 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    تیر 91
    مهر 91

    » لوگوی وبلاگ


    » لینک دوستان
    عاشق آسمونی
    عِــطـر ظــهــور
    عاشقان
    ((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
    سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
    آخرالزمان و منتظران ظهور
    سایت تبیان
    هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
    مهندس محی الدین اله دادی
    ماهساچ
    بهارانه
    چانه
    قران
    پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
    کارواش خانگی همه کاره جت مینی
    هسته گیر آلبالو
    دستگاه بادکش طبی بدن رفع خستگی و حجامت
    دنیای آسان
    اسپایکا
    فروشگاه بیستِ بیست
    توس بازار
    مهر بر لب زده
    گنجدونی
    میرسالار
    سورپرایز
    جغجغه‌
    بهترین ها برای ایرانیان
    برلیان
    مشاور
    اسیرعشق
    کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
    بامیلو
    بهانه
    سروش دل
    جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
    .:: اســــوه هــــا ::.
    یادداشتها و برداشتها
    دل پرخاطره
    جهاد ادامه دارد...
    طریق یار
    فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
    تـلاطـم ارونـد
    عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان
    گیاهان دارویی
    دوستی و دوست یابی
    پد ضد عرق Underarm shild
    درس های زندگی
    دلنوشته های یک فروند چریک
    نسیم یاران
    عکس بازیگران ، اس ام اس عاشقانه و توپ
    کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
    عمو همه چی دان
    فتو بلاگ
    راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
    غزلیات محسن نصیری(هامون)
    سالار نیوز خسروشهر
    ســـــــــرزمـــــــیـــن آهــــــن
    salam
    کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
    نوری چایی_بیجار
    روان شناسی psycology
    تبادل نظر
    وای ندیدید شما ا!!!!!!!

    مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
    عدالت جویان نسل بیدار
    صل الله علی الباکین علی الحسین
    آپدیت یوزرنیم پسوورد نود32
    مقالات روان شناسی
    کودکان استثنایی
    جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
    یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
    بیستِ E بیستترین فروشگاه
    بهترین ها برای ایرانیان
    شناختی
    روان شناسی کودکان استثنایی
    مهدویت
    دختر تنها
    نور الهی
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    مذهب عشق
    خلوت دل
    اتیسم و روان شناسی
    .:: گاواره ::.
    دنبال عدالت
    عکس
    دوستت دارم
    نغمه های دروغین
    ESPERANCE
    هامون و تفتان
    Ali reza khosravi
    کتابخانه دیجیتال روانشناسی
    پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
    لطفا از تمامی مطالب دیدن فرماییدو نظری هم بدهید
    کتاب الکترونیکی
    همه رقم مفت!!!!!
    کشکول
    لبخند خدا
    درود بــــر پادشاهـــــم کـــوروش کبیـــــــــر
    روان شناسی
    آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
    فریاد بی صدا
    عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
    حس4
    . . . آنگه که دلم لرزید
    بهترین ها برای شما
    افکارسادات افغانستان
    زندگی به شرط تنوع
    خانه اطلاعات
    عشــق سنــگی رو بــاید مچـــــاله کرد
    فیلم، کارتون، سریال ایرانی، خارجی، موسیقی پاپ، کلاسیک
    طوفان در پرانتز
    تکنیک های تست زنی ، جزوات کنکور ، سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی
    هسته ای
    پرنسس خشگله عکس دانلود نرم افزار و بازی narmafzar gam aks
    پرسش مهر 10
    خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
    نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
    گالری بهترین های لوازم آرایشی، بهداشتی
    لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
    پارس دانلود
    سوپر لینکستان لیندا
    هر چی که بخواهی هست
    گالری دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
    گالری بهترین نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک، برنامه نویسی
    مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
    گالری بهترین نرم افزار، بازی، سرگرمی،حادثه ای
    بهترین نرم افزارهای آموزشی زبان برای ایرانیان
    بهترین ها برای ایرانیان
    بهترین ها برای ایرانیان
    بهترین ها برای ایرانیان
    گالری بهترین لوازم آرایشی بهداشتی برای ایرانیان
    بهترین نرم افزارهای کاربردی برا ی ا®
    بهترین های نرم افزارهای، مالی،بازی کتابخانه موسیقی برای ایرانیان
    بهترین نرم افزارهای کاربردی برای ایرانیان
    میعادگاه
    بهترین نرم افزارهای آموزشی برای ایرانیان
    بهترین لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
    گالری بهترین دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
    بهترین های نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری برای ایرانیان
    گالری بهترین نرم افزارهای کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
    عکس لود
    گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی
    نرم افزار موبایل نوکیا، سونی اریکسون، موتورلا،
    دیــــار عــــاشـقــان
    نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
    بهترین ها برای ایرانیان
    فرهنگی وهنری ودانشجویی ودوست یابی وتجاری واقتصادی وعلمی وشعر
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
    فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
    لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
    بهترین ها برای ایرانیان
    یا امیر المؤمنین
    دل بارانی
    سریال و کارتون های ایرانی و خارجی
    کیتهای الکترونیکی،لوازم منزل،جانبی خودرو، موبایل،الکترونیکی
    نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
    لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
    نرم افزارهای، بازی، سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزشی
    نرم افزار کامپیوتر سیستم عامل، انیمیشن، طراحی گرافیک
    نرم افزار کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عم
    نرم افزارهای نوکیاو موتورلا و سونی اریکسون و سامسونگ
    فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
    نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
    پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
    چشمه ای جاریست برای رسیدن
    خلاصه سریال جومونگ + دانلود نرم افزار و پیامک
    آزاد
    سکوت نیمه شب
    کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
    یاداشت های یک مادر
    کوچک های بزرگ
    دختر غریب ، پایگاه عکس های جدید
    سانسور نشده های سریال افسانه جومونگ
    گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
    چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
    رویای معین
    چی داری؟ عکس ....
    پیچیدگی سکوت
    «بازتاب اخبار روز، تحلیل و تفسیر اخبار» اخبار سبز بدون محدودیت
    سوز و گداز
    تو میتونی !! دانلود سرگرمی عکس کلیپ آهنگ
    همه چی
    کسب درآمد از اینترنت
    شادی(زمزمه های دلتنگی)
    عشق من و تو
    جک،عکس،نرم افزار
    بهترین ها برای ایرانیان
    بهترین ها برای ایرانیان
    گالری لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
    گالری بهترین کتب مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه
    سوالات کنکور دکتری
    نرگس موسوی
    ساعت دیواری فانتزی
    مانتو عبایی طرح رنوس, مانتو عبایی نقره ای, مانتو عبایی مسی
    خرید اینترنتی مینی پنکه ASD Minifan، مینی پنکه ASD Minifan جدید،
    راه و چاه
    فروش ویژه ساعت مچی
    جارو برقی و پمپ باد ماشین
    زندگی
    دیجی کالا
    چرخ خیاطی تمام اتوماتیک Handy Stitch
    ضیاء مارکت
    دیجی فروش
    دیجی بازار
    چالش
    تی وی مارکت
    بیتوته
    شمع سازی و چشم های متحرک زیبا و فانتزی
    فروشگاه سی گل
    آموزش ساخت جعبه هدیه، آموزش گل سازی، گل بلندر
    زنبورعسل
    کوثر ولایت
    گل بهشتی
    روان شناسی * 心理学 * psychology
    ما تا آخرایستاده ایم
    ♫♪زیبـــاے مُرداب ♪ ♫

    » صفحات اختصاصی

    » لوگوی لینک دوستان









    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب